Milano vrea să își plătească cetățenii pentru a se deplasa la serviciu cu bicicletele

După vizita sa în Milano de acum câțiva ani, Lloyd Alter s-a plâns de faptul că erau prea multe mașini, deși orașul are un sistem de transport în comun bine pus la punct. Spațiile publice care ar trebui să fie parcuri sunt acaparate de mașini, deoarece nu există suficiente locuri de parcare. Concluzia este că un sistem de transport în comun bine pus la punct nu este suficient. Trebuie depus efort pentru a face pietonii să se simtă în siguranță și toate acele mașini trebuie împuținate.

Aceeași problemă poate fi întâlnită și în București sau în alte orașe mari din România. Milanezii au încercat să o combată, fiind unii dintre primii care au adoptat programul de “bike sharing” și totodată percep o taxă pe ambuteiaj, dar se pare că nu este suficient. Acum orașul ia în considerare posibilitatea de a plăti cetățenii pentru a se deplasa la serviciu cu bicicletele în loc de mașini. Pierfrancesco Maran, consilierul de mobilitate din Milan, vrea să îi ramburseze pe cei care merg la serviciu cu bicicleta; un proiect similar cu cel din Franța – un program unde angajații erau platiți cu 25 de cenți pe kilometru pentru a lua bicicleta în loc de a conduce. Ideea este să atragă atenția opiniei publice asupra faptului că deplasările cu bicicleta sunt mult mai sănătoase atât pentru persoanele în cauză, cât și pentru oraș în general.

În ceea ce privește costurile acestei subsidii, Maran se întreabă de ce bicicletele ar trebui să fie tratate în mod diferit față de alte moduri de transport: “Daca ne uităm la mobilitate în general, de exemplu, jumătate din costurile transportului public sunt acoperite din fonduri naționale. Vom contribui deci cu o mică sumă de bani drept încurajare pentru ca cetățenii să știe că mersul pe bicicletă este mai sănătos decât conducerea unei mașini și poate fi o alternativă bună într-un oraș de câmpie precum Milano.

În prezent se lucrează la partea tehnică. Autorul citează publicația The Guardian: una dintre idei este să se implementeze un sistem de monitorizare a vitezei unei persoane pentru a se verifica dacă într-adevăr deplasarea la muncă se face cu bicicleta – deși traficul aglomerat din Milano ar face-o să devină o provocare. “În oraș, cei care se deplasează cu bicicleta sunt mai rapizi decât cei ce se merg cu masina”, afirmă Eleonora Perotto, managerul de mobilitate din Milano. Ea militează pentru introducerea acestui sistem, dar recunoaște că nu merge la muncă cu bicicleta din cauza distanței și a dificultății traseului. Faptul că Perotto nu folosește bicicleta pentru a se duce la muncă reprezintă un exemplu de problemă pe care acest program o va întâmpina; dacă oamenii nu se simt în siguranță sau dacă aerul este poluat, nu se vor deplasa cu bicicleta.

“Poluarea creează un mediu neplăcut într-un oraș, ceea ce nu încurajează oamenii să petreacă timp în natură. Ideea de a plăti cetățenii care pedalează este una foarte bună, dar dacă orașul este împovărat de emisii toxice este puțin ridicol să îi încurajezi pe oameni să iasă afară și să meargă cu bicicleta.” afirmă Mikael Colville- Andersen pentru publicația The Guardian.

Planificatorul urban Ralph Buehler a remarcat: “Daca nu oferi un mediu de siguranță pentru bicicliști, vei atrage doar un număr redus de persoane.”

P1000107.jpg.650x0_q70_crop-smart

Autorul articolului, Lloyd Alter, afirmă că a încercat să meargă cu bicicleta prin Milano, dar nu ar mai repeta experiența nici dacă ar fi plătit. Plimbarea i-a fost marcată în mod negativ de pavajul sub formă de piatră cubică, de liniile de tramvai, de mașinile de pretutindeni, de șoferii ce conduc pe trotuar și de gazele de eșapament emanate de mașinile foarte vechi. Acesta mai relatează și faptul că sistemul de “bike sharing” este bine pus la punct și există zone pentru pietoni în centru, dar imediat cum ieși din aceste zone totul devine un haos.

Concluzia sa este că o infrasctructura sigură și de calitate este un precedent necesar oricărei astfel de inițiative. Atmosfera plăcută va încuraja oamenii să iasă la plimbare cu bicicleta sau să o utilizeze ca mijloc de transport.

 

Autor: Antonia Petre

Sursă articol: Treehugger

Sursă foto: Sursa 1, Sursa 2

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

3 thoughts on “Milano vrea să își plătească cetățenii pentru a se deplasa la serviciu cu bicicletele

  1. Asa este. Trebuie sa si creezi conditiile necesare, inaine de a initia o astfel de propunere. Nu de alta, dar s-ar putea sa nu aiba nici un efect altfel.

  2. Si mie mi-ar placea ca in Bucuresti sa se circule mai mult cu bicicleta. Oricum intr-un final acest oras (Bucurestiul) se va bloca. :) De voie, sau mai bine zis de nevoie, oamenii vor fi nevoiti sa gaseasca alternative de deplasare. De abia astept sa prind ziua aia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *