Ana Dinuta de la Common Parts: Upcycling is cool!

Invitatul interviului nostru de săptămâna aceasta este Ana Dinuta, fondatoarea Common Parts, un brand sustenabil care are la bază conceptul de upcycling prin care resturi de materiale sunt refolsite și devin piese vestimentare unice și cool.

 

  1. Ana, de când ai inceput să îți dai seama că fiecare dintre noi este responsabil când vine vorba de mediu? (adesea mulți consideră că ei sunt prea mici să producă o schimbare în jurul lor)

Îmi este destul de greu să identific un moment anume. Cred că mai întâi mi s-a enunțat ca regulă, apoi am executat și abia mai târziu am înțeles de ce așa. Bineînțeles că în fapt este o chestiune emoțională și mie mi-a fost mai simplu pentru că atunci când spui mediu, cel puțin în limba română, te gândești imediat la natură, iar eu fac parte din generația care își petrecea verile la bunici, pe coclauri, adunând zmeură sălbatică și facând baie în râu :). E totuși ciudat acest cuvânt …mediu…cred ca e poate prea abstract ca oamenii să relaționeze ușor cu el. Let’s Do It, Romania! a arătat tuturor că dacă le spui oamenilor …gunoi/deșeuri…motivarea lor către acțiune devine posibilă. Mai sunt alte exemple: de organizații care luptă pentru drepturile animalelor sau pentru protecția lor, organizații care urmăresc calitatea aerului, etc, dar toate au în comun acest target specific în locul noțiunii prea generale de …mediu. Deși încerc continuu să îi conving pe oameni că alegerile lor contează foarte mult pentru mediu, mai ales prin puterea multiplicării lor de către alții (acesta a fost și motivul principal pentru care ne numim CommonParts) sunt încă destul de convinsă că schimbarea se implementează mult mai ușor prin reguli impuse, dar mai elegant și mai sustenabil prin educație.

2. Te rog să ne spui cum a început pasiunea ta pentru modă? Cum ai ales ca direcție moda sustenabilă?

Această pasiune a existat în mine, cumva în stare latentă dintotdeauna. A fost doar nevoie de o modificare a circumstanțelor exterioare mie sau poate a fost nevoie de evoluția personală pentru a ajunge să dedic timp inceperii studiului acestui domeniu, atât de cuprinzător. Îmi vine în minte o imagine a copilăriei petrecute în casa bunicii, pe langă mătușa ce îsi avea tot acolo atelierul de croitorie, răsfoind fascinată reviste cu tipare luate pe sub mână și întrebând când “ce literă este asta?” când “ce e ăla tighel?” și afirmând cu tărie că eu vreau să mă fac creatoare de modă când voi fi mare. Mai apoi, crescând și descoperind alte pasiuni și aptitudini, matematica și geometria au căpătat atenție sporitâ în studiile mele și iată așa am ajuns prin clasa a 5-a sau a 6-a de la creatoarea de modă  dau la arhitectură. Zis și făcut apoi cu profesionalism timp de 12 ani până în momentul în care am simțit că mi-ar plăcea tare mult să îmi văd ideile construite  ceva mai des. Atunci am început să studiez designul vestimentar și construcția de tipare și să încep să experimentez cu orice rest de țesătură îmi pica în mână, să citesc și să mă documentez din plin.

Mai apoi – pentru că îmi și place să mă fac utilă – întrebarea a venit natural: Are lumea nevoie de un nou designer, are lumea nevoie ca eu să fac designul unui alt obiect vestimentar, În contextul în care eu nu aș putea fi o a doua Coco Chanel sau Alexander McQueen și mai ales în contextul risipei enorme din această industrie și impactului ei asupra mediului? Știați că:

  • în medie 35% din toate materialele din lanțul de aprovizionare sfârșesc ca deșeuri înainte ca un produs să ajungă măcar la consumator? Aceasta este risipa din lanțul de aprovizionare.
  • 57% din toate textilele la care oamenii renunță, sfârșesc la gropile de gunoi? Aceasta este risipa referitoare la articolele ajunse la sfârșitul vieții.

3. Cum a fost să descoperi că există atâta interes pentru această zonă din partea publicațiilor de fashion? Pare că totodată crește și interesul publicului pentru ținute cool, diferite, din materiale care sunt refolosite.

Mă bucur nespus că a ajuns și la noi, în România, acest interes și mă bucur că suntem aici, pregătiți pentru a contribui la schimbarea ce va veni. Da, într-adevăr, pentru că a fi sustenabil a devenit cool, avem șanse mari să facem ceva bun pentru mediu și pentru oameni fără să lucrăm efectiv pentru reîmprietenirea cu mediul. Cred că aceasta este calea simplă, căci sustenabilitatea are încă nevoie să fie împachetată în alte valori, poate estetice, poate de reprezentare (prin produse unicat) pentru a fi mai ușor asimilată de către oameni.

4. Cum a luat naștere brandul Common Parts? Povestește-ne, te rog, puțin despre conceptul de upcycling fashion.

În continuarea răspunsului de la întrebarea ta anterioară (a doua|): Common Parts s-a născut ca răspuns la întrebarea mea către mine, despre nevoia existenței unui nou designer în contextul suprasaturării din acest domeniu și a gradului enorm de risipă. Nu am găsit răspunsul imediat, dar am început să studiez ‘fashion styling’ ca prim instrument de a te ‘reinventa’ cu ajutorul hainelor pe care le ai deja  în dulap (prima metoda de reutilizare pe care am identificat-o) și am avut șansa unui curs cu Ovidiu Buta, personalitate creativă exemplară,  foarte inspirațional și de real ajutor pentru mine. Un pas mai departe, având  în vedere ca ‘designul/proiectarea’ erau totuși principalele cunoștințe pe care le aveam, s-a născut Common Parts – brand și …manifest. Este un brand care face upcycling și lucrează cu deșeuri textile rezultate  în procesul de croire industrial sau alte tipuri de textile recuperate și urmărește pe întreg parcursul producției un proces de tipul ‘0 deșeuri’.

Ce este upcyclingul? Este o metodă de reutilizare ce presupune integrarea unor materiale ce pot fi catalogate ca deșeuri sau ca materiale folosite, vechi în produse noi, de o calitate și valoare mai mare decât originalul. Ce îmi place în mod special la aplicația acestei definiții în fashion? Este componenta emoțională, faptul că un articol vestimentar poate avea mai multe vieți și poate să spună o poveste chiar înainte de a fi îmbrăcat și cred că și oamenii în general relaționează bine cu asta, cu posibilitatea spre exemplu de a lua rochia de mireasă a bunicii și de a o integra într-o ținută contemporană purtată zilnic. Up-cyclingul aduce cu sine și o anumită estetică, de tip patchwork, cusături și aplicații manuale, în general o estetică de proces, căci adesea se pot identifica resturile originale în produsul nou și este exact ce urmărim și noi la Common Parts.

5. Care este mesajul pe care ai vrea să îl transmiți oamenilor prin colecțiile pe care le faci?

În primul rând să fie autentici, să le dau încredere că au puterea alegerii libere și conștiente și că va veni și siguranța de sine necesară pentru a influența prin puterea exemplului personal.

6. Piesele tale sunt spectaculoase, sustenabile, super statement. Care a fost sursa ta de inspirație?

Nu pot să pun degetul exact pe sursa de inspirație. Când vorbim despre procese creative, este din punctul meu de vedere destul de greu, dacă nu imposibil să o identifici, acestea sunt de obicei rezultatul multor experiențe și imagini acumulate și suprapuse prin antrenarea consecventă a mușchiului creativității noastre. Cred că ceea ce definește cel mai bine aparența pieselor noastre (și îți mulțumesc sincer pentru apreciere și susținere) este tocmai estetica de proces și plăcerea experimentului care rămâne vizibilă în articolul finisat. Ca să dau totuși un reper mai clar, ar fi vorba despre pictura gestuală (action painting) a lui Jackson Pollock aplicată pe resturi de materiale în loc de culoare și pe cusături în loc de gesturi…:) și bineînțeles, limitată de aplicabilitatea practică a unui articol vestimentar, căci nu vrem ca upcyclingul să producă doar piese ce stau la muzeu, vrem să devină un obicei în viața cotidiană.

7. Există designeri care te inspiră și care urmează aceeași cale sustenabilă?

Există cu siguranță atât branduri, cât și designeri. În primul rând, cei cu o estetică experimentală: Maison Margiela, Comme des Garcons alături de care mai sunt mulți din generația nouă Ahluwalia Studio, Chopova Lowena, Bode, etc  și cei care promovează în mod explicit sustenabilitatea, cum ar fi Stella McCartney.

8. Care sunt planurile tale în continuare? Ce intenționezi să mai creezi? 

Anul acesta fac tot posibilul să mă concentrez mai mult pe partea de marketing și comunicare în social media și avem chiar un nou membru în echipă ce contribuie activ la aceasta  și …cel puțin la fel de mult ca până acum pe produs. Deocamdată anul 2021 nu mi-a arătat schimbări majore la Common Parts, iar planurile includ pe de o parte încercarea de a obține feedback din alte piețe – și aș menționa aici începerea din lunile mai-iunie a două colaborari: cu o platformă digitală din New York și cu una din Berlin, iar pe de altă parte, continuarea experimentării și dezvoltării și optimizării pe partea de produs. Referitor la produs, am în plan un proiect foarte interesant pentru care căutăm parteneri sau colaborări cu producători locali, tocmai în ideea că unui brand de upcycling i-ar sta foarte bine pe lângă un mare producător cel puțin în ceea ce privește materia primă, aducând astfel beneficii ambelor părți și mai ales clienților, contribuind la un bine mai mare decât cel personal. Așadar încerc în continuare să duc produsul de upcycling la o scară puțin mai mare decât aceea de unicat realizat pe comandă pentru popularizarea acestuia și creșterea conștientizării pe problemele de risipă și de mediu în general.

9. Care ar fi cele mai simple sfaturi pe care le-ai da unei persoane care vrea să fie mai responsabilă, dar nu știe de unde să înceapă?

Deloc nu mă pricep la a da sfaturi, de fapt nu știu exact cum, dar respectul pentru cei din jur mă împiedică adesea să încerc să le schimb comportamentul. Și sincer asta nu mă ajută deloc în ceea ce vreau să fac. Dar pot să spun cum am făcut eu: în primul rând, nu am mai cumpărat nimic din ce nu aveam neapărată nevoie și am descoperit că plăcerea sau…relaxare pe care o dă shoppingul poate fi înlocuită foarte ușor de o cafea bună cu prietenii. Am început să acord atenție reparării lucrurilor, chiar dacă adesea s-a dovedit mult mai complicat și mai scump decât a mă debarasa de ele și a cumpăra ceva nou. Și în general, mi-am propus să regândesc gesturi deja automate…cum ar fi momentul când pun mâna pe punga de plastic de la supermarket…prin prisma respectului. Da, cred că acesta este cel mai bun cuvânt, oamenilor le spun: acordați respect! Respect pentru natură, respect pentru oameni, respect pentru viitor.

10. Ce înseamnă pentru tine să fii eco-friendly?

Exact ce spuneam mai sus, să acorzi respect pentru tot și orice din ceea ce te înconjoară.

11. Ce părere ai despre industria de fashion din punct de vedere al sustenabilității?

Cred că această întrebare are nevoie de un răspuns foarte complex și sunt suficiente minți mai luminate decât mine care lucrează continuu la asta. Este considerabil mai ușor să criticăm decât să generăm într-adevăr schimbare, moduri noi de a face modă (și producție cât și consum) și să revalorizăm un domeniu adesea denigrat dar de altfel foarte semnificativ din punct de vedere economic și cultural. Ce îmi place să observ este că în cele din urmă a luat amploare reală și în România sectorul de re-vânzare și re-utilizare a hainelor, dar nu îmi dau seama dacă are neapărat legătură cu sustenabilitatea sau cu criza Covid, intuiesc mai degrabă că nu, că acest trend ar fi venit oricum fiind susținut de alte componente sociale și de o estetică asumată de generația aceasta.

12.  Există branduri 100% sustenabile pe care le-ai integrat în rutina ta zilnică? (poți să numești brandurile)

Sincer, oricât de mult îmi plac mie extremele când vine vorba despre design, nu cred deloc în ele atunci când sună a lozincă de marketing. Pe scurt, 100% sustenabil nu folosesc, pentru că nu cred că există.

13.  Îmi poți spune o personalitate din România care te inspiră din punct de vedere sustenabilitate? Dar din străinătate?

Da, oamenii care mă inspiră sunt cei ale căror acțiuni vorbesc mult mai mult decât ei înșiși. Anamaria Hâncu, pentru că a reușit să mobilizeze o națiune într-un efort comun de …curățenie.

14.  Un mesaj pentru eco-doerii care ne citesc aici pe blogul Let’s Do It, Romania!

 #upcyclingiscool cum spune și Anamaria Hâncu :)

 

Urmareste Common Parts pe Instagram!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *