Odată cu dezvoltarea turismului pe vase de croazieră și creșterea numărului navelor, apar efecte neplăcute pentru mediu: poluarea aerului din cauza cantității mari de combustibil pe care o consumă.
Harmony este cel mai mare vas de croazieră, putând găzdui la bord 6.780 pasageri, pe lângă cei 2.100 de membri ai echipajului și este deținut de Royal Caribbean. Are două motoare imense care, la capacitate maximă, consumă fiecare peste 5.200 de litri de combustibil pe oră. Asta înseamnă 250.000 de litri pe zi dintr-unul dintre cei mai poluanți combustibili diesel din lume. În porturi și în apropierea coastelor, acestea trebuie să ardă combustibil cu un conținut scăzut de sulf.
Colin MacQueen, un ecologist care locuiește în apropierea portului Southampton, spune că vasele care opresc în port contribuie la poluare aerului din oraș. “Putem să mirosim, să vedem și chiar să gustăm poluarea. Vasele acestea arată ca niște blocuri cu apartamente. Uneori sunt chiar mai mult de cinci nave în port. Vântul împinge poluarea dinspre ele înspre oraș și nimeni nu monitorizează poluarea pe care o produc. ”
Reprezentanți ai Royal Caribbean, cei care dețin vasul Harmony, spun că folosesc cele mai bune tehnologii de controlare a poluării și că întrunesc toate condițiile legii.
Dar analiști ai poluării apelor din Germania și Bruxelles au constatat că o asemenea navă emite într-o zi mai mult sulf decât câteva milioane de mașini, mai mult dioxid de azot decât tot traficul dintr-un oraș de mărime medie și mai multe emisii de particule decât toate autobuzele din Londra. Bill Hemmings, expert marin la Grupul de Transport și Mediu din Bruxelles declară: “Aceste vase de croazieră ard mai mult combustibil decât orașe întregi. Folosesc mult mai multă energie decât vasele care transportă marfă. Chiar și când ard combustibil cu un conținut scăzut de sulf, tot este mai poluant de 100 de ori decât clasicul diesel pentru mașini”.
“Poluarea aerului din transportul internațional cu nave provoacă aproximativ 50.000 de morți premature în fiecare an doar în Europa și un cost de circa 58 de miliarde de euro”, scrie pe pagina web a grupului.
Tradus și adaptat de: Florina Mirică
Sursa articol: The Guardian