Cu o zi înainte de a avea câștigătorii campaniei Let’s Get Green!, am contactat-o pe doamna profesoară Șandor Florica, și am întrebat-o ce părere ar avea dacă școala unde este profesoară ar câștiga locul I în cadrul competiției. Plină de emoție, mi-a răspuns că întreaga comunitate s-ar bucura:
”Din toamnă, în comuna noastră se vorbește doar despre ecologizare și colectare. Începând de la elevul din clasa pregătitoare până la primari, consilieri locali, toți ne-au fost alături. Le-am promis părinților și elevilor că vom hotărî împreună ce vom face cu premiul. A fost o muncă titanică, acum simțim toată satisfacția, toată mulțumirea.”
Astăzi, școala gimnazială Doba din Satu-Mare are la dispoziție 15.000 de euro pe care să îi investească în școală, pentru a le aduce elevilor condiții mai bune în care să învețe.
În urma desemnării câștigătorilor, organizatoarea proiectului Let’s Get Green!, doamna Șandor ne-a răspuns la următoarele întrebari:
- Cum ați auzit de proiectul “Let’s Get Green!” și de ce ați ales să vă implicați?
Am descoperit inițiativa dumneavoastră pe Facebook, noi fiind o școala participantă și în cadrul proiectului Let`s Be Eco!, desfășurat anul școlar trecut, unde ne-am numărat printre școlile câștigătoare.
- Cum ați reușit să mobilizați elevii și părinții?
Elevii au răspuns afirmativ din prima clipa când am anunțat inscrierea școlii în proiect, dar părinții au pornit la drum cu oarecare reținere. Ne-au luat cam 3 luni de zile să convingem că de această dată e nevoie de o mobilizare mult mai mare, că fiecare persoana implicată are un rol esențial în cadrul campaniei.
Am început cu ,,partea sensibilă¨, respectiv cu Clasa Pregătitoare, apoi cu restul claselor mici, unde elevii știu să-și ,,corup㨠mai bine părinții, știu să atingă anumite puncte sensibile ale adultilor, iar părinții satisfac orice nevoie a copiilor.
A fost nevoie de o intreaga psihologie, a copilului mic, a scolarului mare, a adultului, dar într-un final am fost foarte mulțumiți, deoarece începând cu elevul de pregatitoare s-a ajuns la implicarea întregii comunități locale, chiar a edililor acesteia.
- Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în proiectul Let’s Get Green!?
Prima provocare a fost formarea părinților. Nicio clipă nu ne-am gândit că vom avea un procentaj mai mare de 50-60 % la participarea acestora la sesiunile de formare. Motivau că lucrează pana la ora 17, ca nu au cu ce veni la scoala (e vorba despre părinții elevilor navetiști), etc.
Dar având o echipă de cadre didactice bine închegată deja, am stabilit ca sesiunile cu părinții sa nu se desfășoare neapărat pe clase, ci pe grupuri și la ore diferite din zi, ba chiar sâmbăta sau duminica. Așa că am ajuns să organizam două întâlniri pe zi, și la amiază și seara, în funcție de programul lor de lucru. În cadrul grupurilor de etnie rromă, am apelat și la bulibașa acestora, pentru a duce o muncă de lamurire mai amplă, vorbindu-li-se chiar pe limba lor cât de important este acest proiect pentru viitorul copiilor lor și cât de mult se pot ei implica în acest proiect, față de alte proiecte care le marginalizează participarea.
O alta provocare a fost plantarea puietilor în Pădurea Doba. Elevii au fost instruiti că vor primi punctaj maxim, chiar dacă lucrează la plantarea unui puiet 3 persoane. Mare ne-a fost mirarea, când cei 100 de elevi participanti au plantat în câteva ore 100 de puieti, iar după terminare au semănat și o suprafață însemnată de ghindă.
- Cum au fost primite activitățile ecologice de către elevi și părinți?
Aceste activități au fost bine primite de elevi, noi desfășurând destul de des în școală astfel de acțiuni. Problema a fost la părinții elevilor mai mari, care nu prea erau de acord ca elevii ,,sa strângă gunoaiele altora¨. Cu timpul s-au obișnuit, ieșirile din localitate fiindu-ne mai bine înțelese, deoarece aici nimeni nu le vede ,,odrasla¨ culegând gunoaie.
Așadar cu acești copii am organizat activități ecologice pe drumurile din afara localităților, respectiv în zone mai putin circulate.
- Ați observat o diferență în comunitate după finalizarea proiectului, față de cum era înainte?
Diferența e de dimensiuni colosale: a fost schimbată mentalitatea unui număr mare de persoane, a fost bine conturată munca în echipă, a fost înțeles pe deplin termenul de ,,colectare selectivă”, inclusiv ideea că nu tot ce se aruncă trebuie sa ajungă la groapa de gunoi. Au fost amenajate spații frumoase în comună, a crescut suprafața de pădure a comunei, a fost adunată o cantitate extraordinară de ambalaje de prin magazii, poduri ale caselor, beciuri, etc
La finalizarea proiectului, mi-am dat seama ca LGG a fost doar un ,,moment organizatoric¨ al unei lecții de ecologie, unde ne-am format echipa, ne-am stabilit scopul și obiectivele, ne-am pregătit materialele și ne-am ales metodele cele mai adecvate bunei desfășurări a lecției. Așadar lecția nu se termina aici! Așteptam continuarea ei, suntem pregătiți pentru o participare activă, iar feedbackul ni-l vor da generațiile viitoare!