Cargus este una dintre cele mai cunoscute companii private de curierat din România, înființată în anul 1991. Cu peste 30 de ani de experiență, Cargus s-a poziționat întotdeauna drept o companie care-și dorește să facă mai mult și mai bine. În ultimii ani, angajații firmei au lucrat constant la crearea și implementarea unor strategii ce au ca scop un impact pozitiv asupra mediului. Au participat la acțiuni de voluntariat, au susținut diverse ONG-uri și au inovat sistemul de curierat din România. Pentru a afla mai multe despre proiectele lor și obiectivele pe care doresc să le atingă în viitor, am vorbit cu Monica Buiciuc, Head of Sustainability & Compliance Cargus. Cu siguranță urmează lucruri grozave și abia așteptăm să le vedem!
- Care este rolul companiilor în promovarea și implicarea în acțiunile de voluntariat cu impact pozitiv asupra mediului?
Activitatea unei companii se desfășoară pe o anumită piață, într-o anumită comunitate, fiind direct legată de aceasta. De aceea, performanța în business vine și cu responsabilitatea de a avea grijă de bunăstarea membrilor comunității, prin politici sustenabile, proiecte dedicate sau campanii de încurajare a unor comportamente sănătoase, așa cum este voluntariatul. Prin resursele și influența lor, companiile pot facilita proiecte de amploare, sensibilizând publicul și angajații față de importanța conservării naturii.
Una dintre direcțiile noastre strategice asumate pentru următorii ani constă în reducerea impactului asupra mediului și promovarea acestor principii în exteriorul și în interiorul organizației. Căutăm mereu soluții de eficientizare prin care să avem un impact cât mai redus asupra mediului, precum: reducerea numărului de kilometri, optimizarea curselor curierilor, optimizarea operațiunilor logistice și implementarea de soluții eficiente energetic (panouri solare, opțiuni de livrare).
În paralel, derulăm campanii de educare și formarea culturii ESG în întreaga organizație – etică în afaceri, diversitate, echitate și incluziune, gestionarea deșeurilor în cadrul organizației și în viața personală. Pentru că implementarea strategiilor de comunicare nu este posibilă fără implicarea colegilor din toate departamentele și verticalele de business.
- Cum privesc angajații astfel de inițiative?
Inițiativele de voluntariat au fost primite pozitiv de colegi, pentru că le-au oferit ocazia să contribuie la cauze mai mari, în paralel cu activitatea zilnică, și să se dezvolte personal și profesional. Proiectele de anul trecut ne-au arătat că există dorință de implicare, cu precădere în proiecte de CSR, dar și de conștientizare că avem responsabilitatea, ca organizație, să acționăm responsabil pentru protejarea mediului și crearea unui viitor mai bun pentru generațiile viitoare.
- Care credeți că este impactul voluntariatului asupra dezvoltării angajaților și implicit a brand-ului?
Voluntariatul contribuie la dezvoltarea personală și profesională a angajaților, consolidează relațiile dintre colegi și departamente, și crește sentimentul de apartenență față de companie. Implicit, toate acestea se reflectă în imaginea pozitivă a brandului Cargus.
- Reușiți, prin astfel de acțiuni cu impact pozitiv asupra mediului, să vă apropiați de atingerea obiectivelor propuse?
Susținerea organizațiilor care derulează acțiuni de protejarea a mediului și încurajarea acțiunilor de voluntariat în această direcție reprezintă doar o parte din eforturile noastre de a construi o companie sustenabilă și cu impact redus pentru mediu. Eforturile noastre structurale au ca obiectiv reducerea emisiilor de CO2 prin diferite măsuri, precum reducerea numărului de kilometri, optimizarea curselor curierilor, optimizarea operațiunilor logistice, implementarea de soluții de reducere a consumului energetic.
- Cum contribuie Cargus la un viitor sustenabil? Care sunt politicile și inițiativele desfășurate în acest sens?
Grija față de comunitățile din care facem parte se traduce prin câteva direcții strategice pe care ni le-am asumat pentru următorii ani. Una dintre acestea o reprezintă crearea unui mediu care încurajează diversitatea, incluziunea și egalitatea de șanse. Activăm într-un domeniu în care resursa umană este extrem de importantă – este unul dintre motoarele de creștere durabilă pentru noi. Depunem constant eforturi pentru a crea un mediu de lucru echilibrat și să fim o companie atractivă pentru angajați, indiferent de specializare, nivelul de educație, rolul ocupat, sex, vârstă sau religie. Ne mândrim cu faptul că 49 % din total angajați sunt femei.
Mai mult, structura actuala de board este de zece membri, dintre care șase sunt bărbați și patru femei (date disponibile la 31 Decembrie 2023).
O a doua direcție constă în evaluarea furnizorilor de bunuri și servicii conform standardele ESG, așa că răspunderea socială se reflectă și în lanțul de furnizori. Facem acest lucru pentru că este extrem de important să colaborezi cu parteneri / furnizori care au principii și valori comune cu ale tale.
Apoi, impactul redus asupra mediului reprezintă o preocupare constantă a companiei și este parte integrantă a strategiei de business. Căutăm mereu soluții de eficientizare prin care să avem un impact cât mai redus asupra mediului – reducerea numărului de kilometri, optimizarea curselor curierilor, optimizarea operațiunilor logistice, lansarea de opțiuni noi de livrare, precum rețeaua de curierat la punct fix (Cargus SHIP & GO) sau curierul pe bicicletă, un proiect pilot început în luna noiembrie.
Nu în ultimul rând, pentru că vrem să fim o componentă importantă a comunității din care facem parte și un partener de încredere pentru membrii ei, susținem o serie de organizații non-profit și inițiative sociale, precum: Let’s Do It, Romania!, Fundația Inocenți, Together for Humanity, Viitor Plus, Casa Bună, Helix Brăila și First Tech Challenge. Atât financiar, cât și prin acțiuni de voluntariat derulate de colegii noștri.
Dacă ar fi să rezum, contribuția noastră la lumea în care vor crește generațiile viitoare constă în modul în care construim compania. Cargus este o companie de curierat care și-a bazat creșterea pe inovație – am dezvoltat soluții care au fost premiere pentru piața de curierat. Odată cu implementarea practicilor de sustenabilitate trecem într-o nouă etapă, aceea de a deveni o organizație responsabilă și incluzivă față de comunitățile din care facem parte. Este o direcție pe termen lung, dar care va schimba structural modul în care ne uităm la viitorul nostru.
- Care credeți că este cel mai eco-friendly mod de a transporta colete de la expeditor la destinatar? Ați pus bazele unui astfel de proces logistic?
Ne uităm constant la soluții prietenoase cu mediul, dar care să respecte și promisiunea făcută clienților de a livra coletele rapid, eficient și în siguranță. Am implementat deja o serie de opțiuni de livrare și ne uităm cu interes și spre altele, precum vehicule electrice sau biciclete pentru livrări în zone urbane, optimizând procesul logistic și minimizând emisiile de carbon.
În ceea ce privește soluțiile deja implementate, menționez înlocuirea flotei proprii cu mașini hibride, un obiectiv atins în 2021, dar și lansarea în același an a rețelei de livrare la punct fix, Cargus SHIP & GO. Astăzi, rețeaua numără aproximativ 2.200 de puncte (de tip PUDO și lockere). Nu este doar o opțiune nouă de livrare care îi oferă utilizatorului libertate și control asupra întregului proces, ci este și o soluție sustenabilă. Acoperirea națională și densitatea mare de puncte de pick-up / drop-off facilitează o eficientizare mai mare a resurselor implicate (timp, combustibil, ore curier) în procesul de livrare. Mai mult, aceste puncte funcționează în spații deja existente (magazine de cartier, lanțuri de benzinării, centre comerciale medii etc), așa că nu au fost necesare investiții și cheltuieli suplimentare.
Dacă vorbim de soluția noastră de lockere, am ales să lucrăm cu un partener cu care împărtășim aceleași valori – SwipBox. Lockerele Cargus funcționează pe bază de baterii, cu o durată de viață de până la 10 ani, fără să fie nevoie de surse de curent suplimentare în tot acest timp. Mai mult de atât, lockerele Cargus dețin certificările necesare, dovedind astfel un impact redus asupra mediul după cei 10 ani.
Suntem mereu în proces de optimizare a operațiunilor pentru a minimiza impactul asupra mediului. De aceea, am inițiat un proces intern de colectare și îmbunătățire a datelor pentru a obține o mai mare transparență asupra cifrelor care ne afectează amprenta de carbon. Acesta este un prim, dar foarte important, pas înspre o strategie de sustenabilitate coerentă și eficientă pe termen lung.
- Ne puteți povesti despre o realizare / un obiectiv atins în ceea ce privește sustenabilitatea și grija față de mediu?
În procesul de transformare a companiei într-o organizație sustenabilă am implementat multiple proiecte care arată angajamentul nostru de a acționa cu grijă pentru mediu, însă aș vrea să menționez două dintre ele.
Primul constă în înlocuirea ambalajelor noastre cu unele care provin din sursă 100% reciclată, un proces amplu de aliniere internă, găsirea furnizorilor potriviți și alinierea partenerilor.
Cel de-al doilea este proiectul pilot menționat anterior – curierul pe bicicletă, început în noiembrie 2023 în București și cu rezultate foarte bune după primele luni de testare. Anul acesta, avem în plan extinderea acestei inițiative în București și, dacă rezultatele vor fi favorabile, intenționăm să o extindem la nivel național.
Suntem mândri că demersurile noastre de a acționa responsabil au fost recunoscute, în urma a două procese de evaluare. Unul dintre ele a fost auditul SMETA, axat pe 4 piloni, inclusiv cel de mediu. Sesiunile de evaluare au oferit companiei posibilitatea de a înțelege statusul propriu din punct de vedere politici, proceduri, procese de lucru, care demonstrează adoptarea legislației naționale în vigoare, dar și bune practici internaționale bazate pe standarde sociale internaționale (ETI Base Code, Cele 10 Principii ale Pactului Global al ONU).
Auditul SMETA a reprezentat o componentă a procesului de recertificare EcoVadis, una dintre cele mai importante agenții de rating și certificare la nivel internațional. Așa că, în 2023, Cargus a obținut medalia de argint, situându-se în top 11% companii din industria de transport și curierat în ceea ce privește achizițiile durabile și în top 2% companii pentru abordarea etică în afaceri. De asemenea, suntem singura companie de curierat românească certificată EcoVadis, o performanță importantă, care recunoaște eforturile depuse în transformarea organizației într-una sustenabilă și din perspectivă de mediu.