Interviu Alexandra Șipa: Începeți cu schimbări mici care după o vreme vor deveni obiceiuri permanente!

Începem o serie de interviuri aici pe blogul Let’s Do It, Romania! cu oameni care ne inspiră, care trăiesc o viață sustenabilă, care au grijă de mediu, cărora le pasă de natură și de viitorul nostru pe această Planetă.

Primul nostru invitat este Alexandra Sipa, un tânăr designer din România care locuiește la Londra și care face piese vestimentare sustenabile într-o industrie a modei despre care se știe că este una dintre cele mai poluante și bazate pe risipă.

Lăsați-vă inspirați de Alexandra și de povestea ei în cele ce urmează.

1.Alexandra, aș vrea să te rog să ne spui cum a început pasiunea ta pentru modă? Și cum ai ales ca direcție moda sustenabilă?

Pare că dintotdeauna! Primele amintiri pe care le am legate de modă sunt cu mine și mama, desenând haine pentru păpușile mele Barbie. Obișnuia să îmi facă tipare din carton în formă de modele, pe care să le putem copia și desena haine deasupra lor.

Am început să fiu interesată de sustenabilitate după ce am citit cartea scrisă de Naomi Klein, “This Changes Everything”. Detalia fiecare fel în care societatea a rănit planeta, de ce și cum a făcut-o. Mi-a deschis ochii și m-a făcut să mă gândesc ce fel de contribuție pot avea eu.

 

 2. De când ai inceput să îți dai seama că fiecare dintre noi este responsabil când vine vorba de mediu? (adesea mulți consideră că ei sunt prea mici să producă o schimbare în jurul lor)

Când am devenit vegetariană și am început să mă documentez mai mult despre efectul consumului de carne asupra planetei, în ritmul în care oamenii consumă acum. Dacă toți am deveni vegeterieni, cantitatea de emisii din atmosferă, la care contribuie animalele, ar fi mai mică cu 60 la sută. Asta arată cât de mult deciziile noastre legate numai de mâncare afectează planeta zilnic. Chiar și o schimbare mică, de exemplu, o singură zi pe săptămână fără carne poate influența lucrurile spre bine sau consumul produselor de la fermieri locali ar fi o schimbare pozitivă enormă.

3. Cum a fost să descoperi că există atâta interes pentru această zona de modă sustenabilă din partea publicațiilor de fashion?

Cred că în ultimii anii industria modei sustenabile a explodat! Sunt extrem de fericită! Când eram în primul an de facultate erau foarte puțini designeri tineri care încercau să inoveze moda de lux sustenabilă și să îi dea o imagine nouă, dar acum, după 5 ani, lucrurile s-au schimbat enorm. Kevin Germanier, Ancuța Sarca, WedStudio, Chopova Lowena sunt toți exemple de branduri care au aparut între timp și au mare succes cu produsele lor sustenabile.

4. Am văzut că ai făcut o colecție sustenabilă, eco-friendly pentru Margiela.  Cum s-a întâmplat această colaborare?

Maison Margiela a lansat o nouă linie de cizme Tabi produsă complet din piele reciclată și au rugat 3 artiști să reinterpreteze ce înseamnă Tabi pentru ei. Eu am vrut să surprind efectul pe care acest proiect îl va avea asupra planetei și a industriei modei. Cele trei perechi de amprente din dantelă reprezintă impactul pozitiv pe care cizmele le vor lasa în urma.

5. Care este mesajul pe care ai vrea să îl transmiți oamenilor din toată lumea prin colecțiile pe care le faci?

Încerc să arăt cum poți crea piese de lux din materiale improvizate. Cred că asta e atât de românesc. Să faci ceva extraordinar din nimic.

6. Piesele tale sunt spectaculoase, sustenabile, super statement. Care a fost sursa ta de inspirație? Te-ai documentat înainte?

AW21 a fost o continuare a colecției mele de absolvire, într-un fel mai matură. E o combinație de senzualitate, impulsivitate și timiditate. Inspirația continuă a brandului vine din copilăria mea în România. E un fel de filtru pentru orice proiect nou. Momentan explorez contrastul dintre estetica austeră a clădirilor și feminitatea intensă din România. Estetica Bucureștiului este un amestec de arhitectură franceză, complexe de apartamente brutaliste gri și structuri mega comuniste, în timp ce femeile sunt de obicei foarte atente la felul în care arată, îmbrățisând aspectul ultra feminin. Oriunde te uiți în București, găsești combinații neașteptate estetice care poate nu au sens la prima vedere, dar pentru mine sunt frumoase și mă fac să mă simt acasă.

7. Care sunt planurile tale în continuare? Ce intenționezi să mai creezi? Ce alte materiale vrei să revalorifici?

Tocmai am lansat colectia mea AW21, Sour Floral, colecția de debut a brandului, înființat împreună cu Lucas Baker, partenerul meu. Continuăm să extindem linia de produse pe care o oferim, încercând să găsim alternative sustenabile pentru orice idee. De exemplu, îmi doream mult să ofer piese din jersey printate sezonul acesta și am găsit o companie care printează pe poliester din sticle de plastic reciclate. Aplicăm același proces pentru orice facem.

8. Care ar fi cele mai simple sfaturi pe care le-ai da unei persoane care vrea să fie mai responsabilă, dar nu știe de unde să înceapă?

Primul pas pe care eu l-am făcut a fost să reduc carnea din dieta mea și după ceva vreme, să devin vegetariană. Chiar și câteva zile în care înlocuim carnea, pot ajuta enorm planeta. Nu putem fi perfecți, dar cu pași mici, putem ușor, ușor să ne schimbăm obiceiurile.

 

9. Ce înseamnă pentru tine să fii eco-friendly?

Să ai compasiune pentru planetă și pentru oamenii din jurul tău și asta să se reflecte în deciziile și acțiunile pe care le iei.

 

10. Ce părere ai despre industria de fashion din punct de vedere al sustenabilității?

Cel mai important și ușor pas pe care marile branduri îl pot face e să își plătească angajații pe măsura succesului lor. Începând de la croitorese până la designeri. Sunt prea multe companii care câștigă miliarde de euro, care continuă să își plătească angajații de bază cu salarii care nu corespund nivelului brandului, nesustenabile. Și în al doilea rând, trebuie să își urmărească și revizuiască modul în care produc. Pentru a putea schimba industria, trebuie să știm ce se întâmplă cu adevărat. Este important pentru o companie să știe condițiile în care fiecare dintre activitățile sale se desfășoară, de la fermierii de bumbac, la facilitățile de colorare a materialului și la producția finală a hainelor.

11. Există branduri 100% sustenabile pe care le-ai integrat în rutina ta zilnică? (poți să numești brandurile)

Ciocolata Tony-Chocolonely. Producția lor e complet transparentă și garantează că nu au folosit munca forțată, neplătită nicăieri în procesul lor de cultivare a boabelor de cacao. E o problemă imensă, mai ales pentru că multe companii nu știu de fapt ce se întâmplă în lanțul lor de aprovizionare și nu pot asigura consumatorii că procesul lor e 100 % etic.

 

12.  Îmi poți spune o personalitate din România care te inspiră din punct de vedere sustenabilitate? Dar din străinătate?

Tu! (Anamaria Hâncu). În România. Felul în care îți folosești platforma pentru a aduce spre atenția oamenilor problemele de sustenabilitate cu care ne confruntăm e incredibil și te admir enorm pentru asta.

Reușești să incluzi mesaje despre moda sustenabilă în orice faci, fie prin a îmbrăca celebritățile din România în haine sustenabile sau prin a atrage atenția asupra alternativelor sustenabile care se găsesc pe piață.

Orsola de Castro, fondatorul și directorul global a Fashion Revolution. E o femeie extraordinară. Am întâlnit-o prima dată în anul doi, când a fost profesoara mea pentru proiectul de sustenabilitate la Central Saint Martins. Mi-a deschis ochii și m-a îndrumat în direcția pe care o urmez acum. Sprijină atât de mult designerii tineri care lucrează să transforme industria modei într-una circulară.

13. Un mesaj pentru eco-doerii care ne citesc aici pe blogul Let’s Do It, Romania!

Începeți cu schimbări mici care după o vreme vor deveni obiceiuri permanente!

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *