Cum să facem faţă încălzirii globale este o preocupare majoră în toate statele lumii. Un exemplu demn de urmat este cel al Japoniei, care demonstrează că este necesar ca oamenii să depună din ce în ce mai multe eforturi spre realizarea unei societăţi cu emisii reduse de carbon. De aceea, Japonia şi-a stabilit un obiectiv ambitios pe termen lung, de a reduce emisia de gaze cu efect de seră cu 25% (față de 1990) până în 2020.
În aceste condiții, Ministerul Educației, Culturii, Sportului, Științei și Tehnologiei (MEXT) a iniţiat un program pentru construirea și promovarea modelului de școală ecologică. Astfel, aproximativ 1,100 de scoli elementare publice și licee din întreg teritoriul ţării, atât zone rurale cât şi urbane, au fost acreditate pentru a lua parte la proiect.
Ministerul şi-a propus ca prin acest program să diminueze efectul de seră şi în acelaşi timp să contribuie şi la îmbunătăţirea condiţiilor de funcţionare a clădirilor publice. De asemenea, se așteaptă ca instalațiile școlare renovate sa fie utilizate în perioada următoare ca suport pt educatia ecologica și sa devina hub-uri pentru a transmite informații despre mediu si energie în comunitate.
Obiectivele principale ale proiectului au fost :
– îmbunătățirea performanței arhitecturale, prin instalarea unor paravane situate la nivelul stresinilor pentru a diminua lumina soarelui;
– asigurarea fluxului de aer;
– izolarea pereților exteriori și ferestrelor;
– introducerea unor dispozitive de economisire a energiei, cum ar fi corpuri de iluminat și sisteme de aer condiționat care conserva energia;
– introducerea de energie regenerabilă – cum ar fi lumina soarelui, căldură solară, eoliană,
– și biomasa, cuprinzător astfel încât să limiteze emisiile de CO2;
– reducerea consumul de CO2 la minimum atât în perioada de construcţie/renovare cât şi în timpul folosirii clădirii, dar şi în cazul demolării lor.
În prezent, Ministerul Japoniei poate fi mândru de rezultatele proiectului, care între 2007 şi 2012 şi-a atins în mare procent scopul de a construi facilități școlare, cu un mediu educațional bun, care să nu pună presiune asupra mediului înconjurător.
Școlile renovate trebuie acum să promoveze utilizarea energiei naturale, cum ar fi energia geotermală, și să inspire şi alte instituţii să facă eforturi pentru a crea zone verzi, scuturi solare, instalații de izolare termică, sisteme de ventilație, și nu în ultimul rând, să dezvolte un program de ecologizare a comunităţii şi de informare ecologică.
Oare cand se va simti si in Romania o preocupare majora fata de incalzirea globala?! Sau cand se va gandi cineva sa costruiasaca o scoala ecologica la noi?! Oricum, articolul este foarte reusit, sper sa ridice niste semne de constientizare in randul multora.
Cred ca niciodata nu va avea interes pentru Romania… din pacate…