Drumul spre Riga

18 februarie 2015.

IMG_20150218_170214Plecam la Riga, la conferinta internationala Let`s Do It, World! Luciana, Octavia, Stefan, Andrei si subsemnata (Anca) am fost reprezentantii Let`s Do It, Romania! la intalnirea anuala a cele mai mari comunitati de voluntari din lume (peste 12 milioane de oameni)!

IMG_20150218_153521Calatoria noastra nu ar fi putut fi posibila fara partenerii nostri de la Vola.ro. Asadar, miercuri, la 6 dimineata, am luat avionul spre Istanbul, unde urma sa avem o escala de 4 ore, pentru ca apoi sa continuam drumul spre Riga. In aeroport am cunoscut si primii Doers: colegii nostri din Egipt, Turcia, Albania si Moldova, care mergeau cu acelasi zbor spre Riga. Surpriza, insa! La Istanbul pista era acoperita de zapada, un eveniment extrem de rar pentru turci (se intampla odata la 4-5 ani). Dupa intarzieri repetate, am aflat cea mai trista veste posibila: zborul nostru fusese anulat, din cauza vremii nefavorabile. Urma sa ratam o mare parte a primei zile de conferinta si trebuia sa revenim a doua zi la aeroport, cu speranta ca vremea se va indrepta si ca zborurile vor fi reluate.

Asadar, 10 Doers blocati pe termen nedefinit in aeroportul Ataturk din Istanbul. Ce era de facut? Niciunul dintre noi nu mai trecuse printr-o astfel de intamplare, iar situatia din Istanbul era cu adevarat grava: peste 680 de zboruri fusesera anulate in cursul zilei din cauza ninsorii. Nu stiu daca ati trecut vreodata prin asta, insa un avion anulat inseamna o multime de proceduri: trebuie sa mergi la traffic desk sa anunti si sa primesti o stampila pe scanul pasaportului, ai dreptul sa soliciti cazare si trebuie sa-ti schimbi biletul de avion la compania aeriana. E o situatie dificila si intr-un caz singular, imaginati-va cum stau lucrurile cand sute sau chiar mii de oameni au aceeasi problema in acelasi timp!

IMG_20150218_200653Haos total, oameni nervosi si suparati, cozi imense, multa oboseala si frustrare, incertitudine cat cuprinde. Dupa mai bine de 3 ore de stat la coada am reusit printr-o minune sa primim documentele si sa trecem de frontiera. Am renuntat complet la ideea de a solicita cazare sau de a schimba biletele, ar fi insemnat sa stam la cele mai lungi cozi pe care le-am vazut vreodata – pe bune!

Ne-am hotarat sa ne petrecem noaptea in Istanbul si sa ne bucuram de experienta total neasteptata care ne fusese pregatita. Faceti un exercitiu de imaginatie: e noapte, va aflati intr-un un oras strain in care se vorbeste o limba necunoscuta, e un ger de crapa pietrele si abia puteti vedea la cativa metri din cauza ninsorii, sunteti imbracati destul de subtire, fara bagajele ramase la cala. Cam asa eram noi. :)

Am facut rapid un plan de urgenta, am gasit un hostel cu ajutorul prietenilor nostri turci, am descifrat harta mijloacelor de transport si am plecat spre central orasului, ca sa gasim un restaurant pentru cina. Si chiar am gasit unul incantator, de unde vedeam perfect de pe geam Moscheea Albastra! A fost o ocazie buna sa incercam preparatele traditionale turcesti si sa aflam mai multe despre colegii nostri de suferinta din celelalte tari. Iar aventurile nu s-au oprit aici: pana si drumul la hostel a fost o provocare: taximetristii fugeau pur si simplu de noi, din cauza vremii, asa ca am avut de schimbat un tramvai si un funicular pana la destinatie.

Surpriza, din nou! Cand sa iesim din funicular, usile n-au mai vrut sa se IMG_20150219_115332deschida minute bune, pana la interventia unei echipe de urgenta. Iar aventura a continuat pana la hostel, pe care l-am gasit dupa vreo ora de plimbat infrigurati prin ninsoare. Cam multe emotii pentru o singura zi, nu? Cand in sfarsit ne-am dus la culcare, un singur gand era in mintea tuturor: sa se opreasca ninsoarea ca sa putem pleca spre Riga! 6 ore mai tarziu, eram din nou in picioare, gata de plecare catre aeroport. Noaptea trecuse intr-o secunda, nu eram in niciun caz cei mai odihniti oameni din lume, ninsoarea nu se oprise inca de tot, iar o multime de zboruri fusesera anulate in ultimele ore. Nu si al nostru, care avea un status incurajator. Am ajuns, asadar, plini de incredere la aeroport, unde ne astepta o coada imensa pentru schimbarea biletelor.

Ce ne-a salvat a fost din nou partenerul nostru Vola.ro, prin echipa de la call-center, o echipa extrem de atenta si prompta. In 10 minute am primit confirmarea ca biletele fusesera schimbate, iar noi doar am printat din nou boarding pass-urile noi. Si pe aceasta cale, multumim Vola.ro si Manuela!

Vola-(vector)_fullCredeti ca aventurile s-au incheiat aici? Nici pe departe! Zborul nostru a fost amanat in 2 randuri, iar apoi am fost anuntati ca poarta de imbarcare a fost schimbata. Dupa ce am strabatut aeroportul de la un capat la altul, guess what: poarta a fost schimbata la loc. Asa ca alearga din nou inapoi! Cand, intr-un final, am urcat in avion, bucurosi ca plecam spre Riga, am mai avut parte de o surpriza: avionul a mai stat o ora pe pista, pana a primit ok-ul pentru decolare. Ne intrebam deja cu ingrijorare ce surprize ne mai asteapta la capitolul bagaje sau pe drum spre hotel, odata ajungi in Riga. Ideea de bagaje pierdute parea ceva total normal in peisajul ultimelor zile :)

Cu toate astea, odata ajunsi pe pamant leton, norocul nostru s-a schimbat. Totul a mers extrem de rapid, asa ca, la ora 7 seara, am ajuns la hotel, cu ultimele puteri, dar cu un zambet imens pe fata. Reusisem! Aventura noastra era deja cunoscuta de toti colegii nostri de la LDIW, pe care ii tinusem la curent cu poze pe grupul nostru de Facebook, asa ca vestea ca reusisem sa depasim toate obstacolele a fost primita cu foarte mult entuziasm si aplauze. A urmat o seara perfecta, in care am povestit despre ce inseamna Let`s Do It! in Romania, despre rezultatele noastre extraordinare din ultimii 5 ani, despre planurile noastre de viitor alaturi de partenerii nostri din Romania. Iar oamenii din LDIW sunt absolut fantastici! Plini de energie, pozitivi, luminosi, ne-au inspirat inca din primele momente! Daaaaaar, despre toate acestea, in episodul urmator :)